Grafisk design - top

Hvilken forskel kan grafisk design gøre?

Grafisk design er en fluffy størrelse. Det er først og fremmest farver, streger, æstetik, funktionalitet, former og stil. Men det er også kommunikation, historiefortælling, brandaktivering, strategi og service – det vil sige noget, der flytter kunder og dermed noget, der kan mærkes på bundlinjen. Og så bliver det konkret for selv den mest talorienterede direktion.

Branchen kæmper dagligt med at skulle retfærdiggøre processen, tiden og pengene brugt på grafisk design. Ikke mindst nu, hvor alle kan købe grafisk design online som en hyldevare og endda for få håndører. Grafisk design bliver da en sminke, en smuk overflade – lidt flødeskum med krymmel på toppen.

Det svarer til at købe jakkesættet på hylden, der findes i mange størrelser. Du kan være heldig, at det passer, men det gør det sjældent. Eller du kan gå ind til skrædderen og få skræddersyet et jakkesæt, der fremhæver dine bedste træk og som får folk til at vende sig om efter dig på gaden. Hvad vil du overlade dit brand til?

Så hvilken forskel kan unikt grafisk design gøre?

For at kunne bedømme, hvorvidt grafisk design er godt eller skidt, er det vigtigt at finde ud af, hvad design overhovedet er for en størrelse.

Design generelt er hos folk ofte associeret med møbeldesign og boligindretning – altså, at design er et ydre greb, der giver udtryk for, hvordan ting ser ud. Men design er mere end det ydre. Design er også funktionalitet, der kan flytte folks brugsvaner.

Formålet med grafisk design, er at få brugeren til at udføre en tiltænkt handling på en måde, der skaber mest mulig værdi for virksomheden. Derfor kan man ikke trække et hvilket som helst design ned over enhver virksomhed, for vi har som bureau til dato ikke mødt én eneste virksomhed eller kundegruppe, der er fuldstændig ens.

Godt design skal både tale ind i virksomhedens og slutbrugerens udfordringer og prioriteter. For virksomheden kan det være udfordringer og prioriteter som f.eks. øget salg af et produkt, nå nye målgrupper eller få en skarpere profil. For slutbrugeren kan det være udfordringer og prioriteter som f.eks. at finde oplysninger og varer på et website eller lige præcis dér, hvor han eller hun i virkeligheden befinder sig, når han eller hun er fristet til at købe.

Så design kan gøre en stor forskel. I vores arbejde oplever vi faktisk, at det kan gøre en verden til forskel. Et godt eksempel er projektet Astmanaut udviklet for Viborg Kommune og Børneafdelingen, Regionshospitalet Viborg. Astmanaut er sat i verden for at skabe tryghed for skolebørn med astma og klæde alle omkring barnet på med viden om astma og behandlingen heraf. Hovedformålet med det visuelle udtryk, der blev udviklet til Astmanaut projektet, var at afvæbne den klassiske opfattelse af, at informationskampagner, der omhandler kroniske sygdomme, altid fremstår meget “kliniske” i deres udtryk, og derfor ofte kan virke distancerende på målgruppen. Samtidigt skulle kampagnematerialet gøre målgruppen trygge i både at bruge materialerne i kampagnen, men også trygge ved enten selv at ha’ astma eller have et barn med astma.

Løsningen lå i at arbejde med farver og fonte, der udstråler glæde og varme, og ved at bruge skønne billeder af ægte familier og børn, hvor af flere selv er berørt af astma. Desuden skabte vi konsekvent i alle layouts en klar prioritering af information og budskaber for at hjælpe målgruppen igennem en større informationsmængde omhandlende et emne, der ofte kan få selv den bedste læstehæst til at falde fra.

Så grafisk design er en særdeles aktiv spiller i at få mennesker til at tage nye informationer til sig, i at knytte bånd med et brand eller et produkt, eller i at få folk til at udføre handlinger og få stærke budskaber frem om en virksomhed. Men grafisk design opfattes ofte subtilt og er et virkemiddel, som mange forbrugere, hvis de bliver spurgt direkte, ikke kan italesætte. Og det er derfor, at det ofte er en ”fluffy størrelse”. Men det rigtige grafiske design kan give både effekt og økonomisk overskud, og så er direktionen lige pludselig helt med på at sætte tid og penge af til at udvikle det helt rigtige grafiske design.

Har du spørgsmål om, hvad design kan gøre for dig og din organisation, er du velkommen til at give os et kald. Vi kommer også gerne forbi og viser dig, hvilke udfordringer design har løst for nogle af vores kunder.

Se cases

    Book et gratis brand- og marketingtjek. Du bliver både inspireret, udfordret og oplyst. Promise!

    Skriv kort (eller langt) om dine vigtigste udfordringer med dit brand og din markedsføring. Så kontakter vi dig og aftaler et gratis og uforpligtende møde hos dig eller os. Her vil du få overblik over, hvordan vi helt konkret kan hjælpe dig. Hvor lang tid det vil tage. Og hvad det vil koste.

    Tusind tak for din henvendelse. Vi vil kontakte dig hurtigst muligt.

    Der er desværre sket en fejl, udfyld venligst formularen på ny.

    Small data - top

    Har du talt med
    dine kunder i dag?

    Og med det mener vi selvfølgelig ikke, at du har taget telefonen, når dine kunder ringer eller har serviceret dem på anden vis. Vi mener, om du har snakket rigtigt med kunderne, der køber, bruger og interagerer med dit produkt eller ydelse? Gået i dybden? For vi er sikre på, at du elsker dit produkt, men ved du også, hvorfor dine kunder elsker dit produkt – eller i værste fald, hvorfor de ikke gør?

    Er der noget nyt i at ville have kundernes mening og grave i deres adfærd? Nej, egentligt ikke. Men vi mener, at der ligger et kæmpe potentiale i at interessere sig for sine kunders behov og adfærd – og dermed et potentiale i at forbedre brand, positionering og salg.

    Big Data har i de seneste år været på alles læber. Du har helt sikkert i din virksomhed adgang til alverdens data om alverdens ting: Hvor bor din målgruppe, hvor gamle er de, besøgstal på din hjemmeside, trafik fra kanaler f.eks. fra sociale medier og hvilket indhold kan de bedst lide. Og det kan skam være utroligt værdifuld viden for jeres forretning, men er svært at basere din fremadrettede markedsføring og salgsstrategier på. For Big Data kan med de enorme mængder kolde tal slå kreativiteten ihjel i både kommunikationsafdelingen og på direktionsgangen. Tal kan fortolkes og fortæller kun en brøkdel om dine kunders købsadfærd. Og hvad bruger vi så egentligt den viden til?

    Marketing-guruen Martin Lindstrøms bog Small Data: The tiny clues that uncover huge trends slår på tromme for Small Data som en forudsætning for at tale ind i kundens behov, og at Big Data ikke kan stå alene, hvis du skal forstå dine kunders valg. Som sagt er der ikke noget nyt i at grave i dine kunders adfærd og finde spor; spor, du som virksomhed kan bygge indsigter på til at bruge i markedsføringsstrategier.

    Hos Won Won byder vi paradigmeskiftet og forståelsen af, at indsigter ikke alene kommer ud af Big Data velkommen. Big og Small Data er to forskellige værktøjskasser, der kan bruges hver for sig, men i særdeleshed sammen, for mens Big Data er rigtig god til at verificere en hypotese på, så finder du ofte kimen i Small Data. Big Datas logik nuanceres og levendegøres af Small Datas metodik om at se dine kunders adfærd helt tæt på og fra flere vinkler. Instinktet i dine kunders behov og adfærd er i fare for at forsvinde, fordi du netop søger dokumentation i alt, hvad du gør.

    Så hvordan finder du de små spor i dine kunders adfærd og behov?

    Det behøver i virkeligheden ikke at være svært. IKEAs direktør sidder én gang om måneden ved kassen i IKEA for at forstå deres kunders drømme og forstå, hvorfor de køber de produkter, de køber. Kvik Køkkeners marketingafdeling har været en tur rundt i deres butikker og observeret, hvordan deres kunder tager Kvik kataloget og folder sammen i hånden for at bære rundt på det. Det viste sig vigtigt, at kataloget ikke måtte være for tykt, stift og tungt. En observation, der er afgørende for, at kunden tager kataloget med hjem, og hvem ved – måske ender med at købe et Kvik køkken.

    Hvis du kan observere dine kunder, er det det bedste. Kig efter detaljer, mønstre og nuancer hos dine kunder i både brugssituationer og i købssituationen i en hverdag fyldt med vaner, behov og ’guilty pleasures’. Du kan også lave interviews med din målgruppe i både grupper og enkeltvis. Men vær kritisk med de mundtlige interviews: Ligesom vi pynter på vores Facebook-profil, profilerer vi også os selv, når vi bliver interviewet. Og hvis dine kunder siger, at prisen på dit produkt er for høj, er det ikke sikkert, at du skal sætte prisen ned. Måske handler det om den oplevede kvalitet, manglende kommunikation, forventninger, indpakningen, leveringen, servicen, fakturaen eller noget helt andet. Start eventuelt med at definere alle dine touch points i mødet mellem dine kunder og dig som virksomhed. Det gør det nemmere at spørge kunderne fra deres synspunkt og ikke dit eget.

    Med Small Data som jeres ’datafundament’ er forretningsprocesser og markedsføring ikke baseret på gætværk, men i stedet helt konkrete og lavpraktiske indsigter, såsom at Kviks kunder kan lide at rulle deres katalog sammen og tage det under armen. Søg indsigterne, der kan imødekomme kundernes behov og skabe værdi for jer som virksomhed.

    Har du spørgsmål om, hvad Small Data eller indsigter kan gøre for dig og din organisation eller virksomhed, er du velkommen til at give os et kald. Vi kommer også gerne forbi og viser dig, hvilke udfordringer vores arbejde med indsigter har løst for virksomheder og organisationer. Vi går også med glæde på opdagelse i dine kunders adfærd, der med garanti overrasker, men bedst af alt kvalificerer afgørende discipliner i din virksomhed såsom produktion, kommunikation og salg, der sikrer at dit produkt vinder.

    Er du interesseret i at læse mere om Small Data, og hvordan du går på jagt efter detaljerne i dine kunders adfærd kan du læse mere på Martin Lindstrøms website her.

    Black Friday billede

    Black Friday:
    Fordele og ulemper

    Som forbruger kan du spare mange penge på dine julegaver og den elektroniske dims, du har gået og luret på. Som detailbranche er det måske med skælvende hænder, at I sætter det hele til det halve en måned før jul – måske glæder I jer modsat til at se sorte tal i omsætningen i den altid skrantende november, som den sorte fredag også er opkaldt efter?

    Uanset hvad, er Black Friday og andre amerikaniserede koncepter kommet for at blive – og gjort rigtigt, kan både forbrugerne og I som butik få glæde af det.

    Detailbranchen har været og er måske stadig udfordret. Online handel og en økonomisk krise har gjort sit indtog på de fysiske butikker, der har måttet kigge indad for at overleve. Den økonomiske krise har ikke gjort, at muldvarpen er kommet længere ned i lommen – forbrugerne har bare brugt pengene med omtanke. Derfor dominerer de koncepter, der bygger på prisparametre, og koncepter som Black Friday, derudover har flere og flere discountbutikker vundet indpas.

    Desuden har detailbranchen været nødt til at forny sig for at få folk ned i butikken. Og om vi kan lide det eller ej, så hentes mere og mere inspiration i USA, der har koncepter som Halloween, Singles Day, Valentines Day, Black Friday og Cyber Monday. Butikkerne er nødt til at lave larm og tiltrække forbrugere med oplevelser, underholdning og koncepter for at få opmærksomhed. Og måske er der egentligt noget fint i, at butikker på tværs af brancher og landegrænser går sammen om et fælles koncept, som er let at forstå og som giver forbrugerne en oplevelse i de truede fysiske butikker. 

    Men uanset discount-tendensen eller detailbranchens behov for at overleve og forbrugernes ønske om flere oplevelser, så har Black Friday gjort sit indtog i den danske detailbranche. I mere end 30 år har tilbudsdagen eksisteret i udlandet, men det var først i 2013, at konceptet gik sin sejrsgang blandt de danske forbrugere.

    I 2015 slog tilbudskonceptet alle rekorder, da der blev registreret den største dankortomsætning nogensinde på næsten 2 milliarder kroner. Ifølge Dansk Erhverv er der igen i år udsigt til, at storshoppedagen bliver en historisk handelsdag, da kendskabsgraden blandt forbrugerne kun er steget – særligt blandt den unge målgruppe.

    Men det lyder jo meget godt – eller hvad?

    Der er bagsider ved forbrugsfesten, som man i hvert fald skal overveje, når man som butik kaster sig ud i kampen om forbrugernes penge. Alt tyder på, at Black Friday lægger en dæmper på julesalget godt ind i december. Alligevel slog detailsalget i december 2015 alle rekorder, men der er dog stadig et stykke til toppen i 2007 lige før finanskrisen tog sit greb om handlen i Danmark. I gamle dage (for ikke så langt tid siden) var der desuden også kun udsalg to gange om året – i januar og august – de tider er nu forbi med udsalg flere gange om året under navnet ’midseason sale’. Og man kan overveje om forbrugerne nu om dage overhovedet vil betale fuld pris for et produkt eller en service?

    I hvert fald skal man som butik nøje overveje for og imod Black Friday, og evt. søge assistance for at udnytte forbrugernes store fokus mod konceptet, der gjort rigtigt kan glæde forbrugerne med gode tilbud, men også forbedre jeres bundlinje, kendskab, kommunikation og brand.

    Er dine konkurrenter begyndt at markedsføre sig på en tilbudsfest, men du er ikke helt med endnu? Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skabe, konceptualisere og markedsføre mærkedagene i detailbranchen.

    Papir

    Paper Passion: Papir er ikke bare papir!

    Som ægte papir-aficionados er vi taget på ekskursion til Sverige for at besøge en af verdens mest miljøvenlige papirfabrikker, Arctic Paper i Munkedal nord for Göteborg. Den klassiske tryksag og til dels papiret er i de seneste år gået drastisk tilbage, men tryksagen er efter vores mening stærkt undervurderet. For vi er overbeviste om, at mikset mellem digitale løsninger og trykte materialer er stærkest.

    Men papir er ikke bare papir – for hvordan gør du og din organisation lige netop jeres brochure, magasin, katalog eller folder så interessant, at den bliver læst af forbrugeren?

    Det er som oftest ikke den digitale markedsføring alene, der kan klare dine marketing- eller brandingudfordringer - på trods af, at fokus de seneste år har været på det digitale frem for de trykte materialer. For det digitale og det trykte er to helt forskellige værktøjskasser, der skal tages frem afhængigt af budskab og målgruppe. Det digitale er effektmåling og massevis af data, der kan fortælle mangt og meget om forbrugerne. De trykte materialer er subtile virkemidler, plads til fordybelse og ikke mindst branding af din organisation. Så kombinationen af det digitale og de trykte materialer komplimenterer hinanden på skønneste vis, når du som virksomhed eller organisation har noget at fortælle. For enhver organisation, virksomhed eller brand har formentligt brug for både hardcore data og effekt og bløde subtile virkemidler.

    Så når valget er taget, at det lige præcis er tryksagens virkemidler, der gør jobbet bedst, hvordan gør vi så netop din brochure, folder eller noget helt tredje så interessant, finurlig, overraskende og lækker, at I bliver læst af forbrugeren? 

    En essentiel del af tryksagen er selvfølgelig papiret. Du får her en mini-introduktion til gode overvejelser, når du skal vælge papir til din tryksag:  

    Miljø certificering
    At papiret, du bruger til din brochure er FSC mærket, Svanemærket, har EU Ecolabel eller PEFC certifikat betyder, at du tænker over miljøet. Når Arctic Paper fælder et træ planter de to, deres spildevand bliver renset, så du faktisk kan skænke dig et glas, og de bruger kalk fra Faxe Kalkbrud. I dag er det bæredygtige noget mange forbrugere sætter pris på, og noget du faktisk kan brande dig på.

    Papirkvalitet
    Hos f.eks. Arctic Paper har de 125 papirkvaliteter, så der skulle være noget for en hver smag. Kender du ikke forskellen mellem høj eller lav bulk, ubestrøget og bestrøget, opacitet, træfri eller træholdigt osv. gør vi. I virkeligheden handler valget af papir om, hvilket udtryk du ønsker af din tryksag, og hvilket indtryk du vil efterlade ved kunden.

    Effekter
    Effekter på papiret gør, at din tryksag lige får dét ekstra. Det kan være lak på for- og bagside, vandmærkning, stansning (hul i coveret), prægning som enten en prægning ned i papiret eller op og mange forskellige indbindingsmetoder, der giver din tryksag et bestemt udseende. Man kan godt blive revet med af alle de fede effekter, men de skal selvfølgelig vælges med omhu og med jeres budskab og evt. brand for øje.

    Ovenstående tre punkter er de tre forholdsvise konkrete overvejelser, du skal forholde dig til, når du vælger papir. Men noget helt andet er følelsen, altså de subtile virkemidler. Hverken du eller jeg kan sætte ord på følelsen, når vi får en virkelig lækker bog, brochure eller notesbog i hænderne. Gjort helt rigtigt, spiller det bare! Som sagt handler det om den perfekte kombination af, hvad din virksomhed ønsker at signalere og, hvad din kunde opfatter som god stil og kvalitet. Og det er en rigtig svær balance.

    Har du spørgsmål om, hvad en brochure eller en anden form for tryksag kan gøre for dig og din organisation eller virksomhed, er du velkommen til at give os et kald. Vi kommer også gerne forbi og viser dig, hvilke udfordringer brochurer, kataloger, foldere og en masse andet har løst for nogle af vores kunder. Og selvfølgelig kan vi vise dig masser af lækkert papir..

    Vores papirleverandør Artic Paper har en såkaldt Dummy Shop. Det betyder, at du faktisk kan bestille en dummy af f.eks. din folder i forskellige papirkvaliteter og dermed mærke forskel. Vi kan selvfølgelig også gøre det for dig. Besøg Arctic Papers dummy shop her.

    360 video top

    Rundt om 360 graders video

    Mark Zuckerberg og Samsung siger det. You-Tube siger det - og Won Won siger det. 360 graders video, som er en video optaget 360 grader hele vejen rundt om fotografen, bliver svimlende populært i 2016.

    Vi tager derfor en tur rundt om videoformatet for at skabe en forståelse for og en debat om, hvad 360 graders videoformatet kan for dig, din virksomhed eller organisation.

    For er det bare et format til at forbløffe og forundre over den digitale tidsalders formåen eller findes der en reel brugsfunktion til formatet, som ingen andre formater kan erstatte?

    360 videoformatet og virtual realitet-begrebet har eksisteret i flere år, men det er først for nyligt, at enhver, der ejer en smartphone kan være med på det tredimensionelle format. Social media giganterne Facebook og You-tube har gjort, at du kan hive mobilen op af lommen og se verden omkring dig, dreje rundt, kigge op og ned og opdage steder og begivenheder som om, du var der selv. Og hvis almindelig video i forvejen var engagerende indhold for brugere på de sociale medier, så springer 360 videoen skalaen.

    Store virksomheder og verdensomspændende brands har taget 360 video til sig, og i Danmark begynder bureauer, virksomheder og nyhedsstationer lige så stille at eksperimentere med formatet. Men hvad kan du og din virksomhed bruge 360 video til?

    Både kommercielle brands og underholdningsinstitutioner kan med brug af 360 graders video sætte seeren i en unik situation eller et sted, så han eller hun ser oplevelsen eller brandet fra nye vinkler og som om han eller hun er tilstede. Det kan være til koncerter, festivaller og andre event. Kom f.eks. med til MTV Movie Awards og oplev prisuddelingen fuldstændig som om, du var der selv.

    Museer og nyhedsmedier kan bruge 360 video til at genskabe historien, opleve den og lære om den på en ny og alternativ måde. Med 360 grader video kan oplevelsesindustrien, nyhedsmedier og læringsinstitutioner nu også give brugeren derhjemme en bid af oplevelsen og bruge det som en aktiv del af markedsføringen. NASA har eksempelvis givet en rundtur på Mars, og The Huffington Post har skabt et 360 graders nyhedsindslag om afbrændingen af ulovligt elfenben i Kenya.

    Med 360 video kan virksomheder og brands nu vise deres produkter og produkternes kontekst på en helt ny måde. Bl.a. har Tesla givet brugeren en tur i deres nyeste model, og Neslé har givet en rundtur på deres kaffebønne-marker. Det giver en unik mulighed for, at brugeren kan komme helt tæt på brands og deres produkter, som aldrig før.

    Rejseselskaber kan med 360 video promovere destinationer som aldrig før. Med 360 formatet er det, som om man sidder direkte på en palmestrand på Bali, springer ud med faldskærm i Australien eller trekker i Peru. F.eks. har flyselskabet Quantas promoveret Australien med de mest fantastiske videoer, der virkelig sætter gang i rejselysten.

    360 videoer giver også mulighed for at komme ”behind the scenes” i både fjernsynsproduktioner, til events og i virksomheder. Det giver seeren lov til at komme helt tæt deres brands. F.eks. kan seeren gå en tur med David Beckham gennem studiet på Sky Sport

    Se flere eksempler på brug af 360 video på din mobil her.

    Brugen af 360 video er stadig i udvikling –  men som vi ser det, er der mange muligheder. Vi glæder os til at udforske formatet i fremtidige kampagner. Har du mod på at udforske formatet sammen med os? Kontakt os for at høre mere.

    video top

     

    Don't tell it - show it!

    Der er efterhånden mange, der har fundet ud af, at video content, ikke uden grund, er det nye sort.

    Og mange af vores kunder efterspørger derfor profilvideoer, produktvideoer, videoer til sociale medier, animationsvideoer og videoer til internt brug.

    Vi vil derfor gerne bruge et par minutter af din dyrebare tid til at fortælle om, hvad video content kan gøre for din forretning.

    • Facebook skrev for nyligt, at de har 8 milliarder video visninger. Dagligt! Video content er også det mest delte content på Facebook. Facebook forbedrer løbende oplevelsen med video med bl.a. live stream video og det nye 360 graders format. Og det bliver ikke det sidste.

    • Videosøgemaskinen Youtube har i dag 1,8 mia. seere. Dagligt. Youtube har dermed overhalet Google som den mest populære søgemaskine for målgruppen under 24 år.

    • Er der en video i dit nyhedsbrev – og skriver du ”se videoen om…” i emnelinjen, åbnes nyhedsbrevet i langt større grad end ved nyhedsbreve uden video. Nogle siger en 5 gange så høj åbningsrate, nogle siger 8 gange -  du kan selv måle.

    • Øg trafikken på dit website og få dem til at blive med en video på dit website. Har du en youtube video på dit website, laver du dermed også indgående links – og det kan Google godt lide, som kvitterer med en højere placering i søgningen. Derudover siger statistikken, at den besøgende opholder sig op til fem gange længere på website med video - og at højere tidsforbrug er lig med højere salg.

    • Videoformidling giver – i større grad en ved tekst – mulighed for at forme indholdet med reallyd, speak og musik, der henvender sig til følelserne og gør, at målgruppen husker budskabet. Så video content skaber i større grad tillid og troværdighed.

     

    Når brugerne derude efterhånden har udviklet en “video-vane,” kan det blive sværere at få din målgruppe engageret med andre medieformer, og vi anbefaler at hoppe med på video content-vognen.

    Vi hjælper dig gerne på vej. Har du en idé, vil du have hjælp til at få idéer til lækkert video content eller vil du se eksempler på vores arbejde, så kontakt os for at høre mere.

    PS. Det er ikke tilfældigt, at vi flere steder på vores eget website arbejder med video, det virker nemlig!