Black Friday billede

Black Friday:
Fordele og ulemper

Som forbruger kan du spare mange penge på dine julegaver og den elektroniske dims, du har gået og luret på. Som detailbranche er det måske med skælvende hænder, at I sætter det hele til det halve en måned før jul – måske glæder I jer modsat til at se sorte tal i omsætningen i den altid skrantende november, som den sorte fredag også er opkaldt efter?

Uanset hvad, er Black Friday og andre amerikaniserede koncepter kommet for at blive – og gjort rigtigt, kan både forbrugerne og I som butik få glæde af det.

Detailbranchen har været og er måske stadig udfordret. Online handel og en økonomisk krise har gjort sit indtog på de fysiske butikker, der har måttet kigge indad for at overleve. Den økonomiske krise har ikke gjort, at muldvarpen er kommet længere ned i lommen – forbrugerne har bare brugt pengene med omtanke. Derfor dominerer de koncepter, der bygger på prisparametre, og koncepter som Black Friday, derudover har flere og flere discountbutikker vundet indpas.

Desuden har detailbranchen været nødt til at forny sig for at få folk ned i butikken. Og om vi kan lide det eller ej, så hentes mere og mere inspiration i USA, der har koncepter som Halloween, Singles Day, Valentines Day, Black Friday og Cyber Monday. Butikkerne er nødt til at lave larm og tiltrække forbrugere med oplevelser, underholdning og koncepter for at få opmærksomhed. Og måske er der egentligt noget fint i, at butikker på tværs af brancher og landegrænser går sammen om et fælles koncept, som er let at forstå og som giver forbrugerne en oplevelse i de truede fysiske butikker. 

Men uanset discount-tendensen eller detailbranchens behov for at overleve og forbrugernes ønske om flere oplevelser, så har Black Friday gjort sit indtog i den danske detailbranche. I mere end 30 år har tilbudsdagen eksisteret i udlandet, men det var først i 2013, at konceptet gik sin sejrsgang blandt de danske forbrugere.

I 2015 slog tilbudskonceptet alle rekorder, da der blev registreret den største dankortomsætning nogensinde på næsten 2 milliarder kroner. Ifølge Dansk Erhverv er der igen i år udsigt til, at storshoppedagen bliver en historisk handelsdag, da kendskabsgraden blandt forbrugerne kun er steget – særligt blandt den unge målgruppe.

Men det lyder jo meget godt – eller hvad?

Der er bagsider ved forbrugsfesten, som man i hvert fald skal overveje, når man som butik kaster sig ud i kampen om forbrugernes penge. Alt tyder på, at Black Friday lægger en dæmper på julesalget godt ind i december. Alligevel slog detailsalget i december 2015 alle rekorder, men der er dog stadig et stykke til toppen i 2007 lige før finanskrisen tog sit greb om handlen i Danmark. I gamle dage (for ikke så langt tid siden) var der desuden også kun udsalg to gange om året – i januar og august – de tider er nu forbi med udsalg flere gange om året under navnet ’midseason sale’. Og man kan overveje om forbrugerne nu om dage overhovedet vil betale fuld pris for et produkt eller en service?

I hvert fald skal man som butik nøje overveje for og imod Black Friday, og evt. søge assistance for at udnytte forbrugernes store fokus mod konceptet, der gjort rigtigt kan glæde forbrugerne med gode tilbud, men også forbedre jeres bundlinje, kendskab, kommunikation og brand.

Er dine konkurrenter begyndt at markedsføre sig på en tilbudsfest, men du er ikke helt med endnu? Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skabe, konceptualisere og markedsføre mærkedagene i detailbranchen.