Small data billede

Har du talt med 
dine kunder i dag?

Og med det mener vi selvfølgelig ikke, at du har taget telefonen, når dine kunder ringer eller har serviceret dem på anden vis. Vi mener, om du har snakket rigtigt med kunderne, der køber, bruger og interagerer med dit produkt eller ydelse? Gået i dybden? For vi er sikre på, at du elsker dit produkt, men ved du også, hvorfor dine kunder elsker dit produkt – eller i værste fald, hvorfor de ikke gør?

Er der noget nyt i at ville have kundernes mening og grave i deres adfærd? Nej, egentligt ikke. Men vi mener, at der ligger et kæmpe potentiale i at interessere sig for sine kunders behov og adfærd – og dermed et potentiale i at forbedre brand, positionering og salg.

Big Data har i de seneste år været på alles læber. Du har helt sikkert i din virksomhed adgang til alverdens data om alverdens ting: Hvor bor din målgruppe, hvor gamle er de, besøgstal på din hjemmeside, trafik fra kanaler f.eks. fra sociale medier og hvilket indhold kan de bedst lide. Og det kan skam være utroligt værdifuld viden for jeres forretning, men er svært at basere din fremadrettede markedsføring og salgsstrategier på. For Big Data kan med de enorme mængder kolde tal slå kreativiteten ihjel i både kommunikationsafdelingen og på direktionsgangen. Tal kan fortolkes og fortæller kun en brøkdel om dine kunders købsadfærd. Og hvad bruger vi så egentligt den viden til?

Marketing-guruen Martin Lindstrøms bog Small Data: The tiny clues that uncover huge trends slår på tromme for Small Data som en forudsætning for at tale ind i kundens behov, og at Big Data ikke kan stå alene, hvis du skal forstå dine kunders valg. Som sagt er der ikke noget nyt i at grave i dine kunders adfærd og finde spor; spor, du som virksomhed kan bygge indsigter på til at bruge i markedsføringsstrategier.

Hos Won Won byder vi paradigmeskiftet og forståelsen af, at indsigter ikke alene kommer ud af Big Data velkommen. Big og Small Data er to forskellige værktøjskasser, der kan bruges hver for sig, men i særdeleshed sammen, for mens Big Data er rigtig god til at verificere en hypotese på, så finder du ofte kimen i Small Data. Big Datas logik nuanceres og levendegøres af Small Datas metodik om at se dine kunders adfærd helt tæt på og fra flere vinkler. Instinktet i dine kunders behov og adfærd er i fare for at forsvinde, fordi du netop søger dokumentation i alt, hvad du gør.

Så hvordan finder du de små spor i dine kunders adfærd og behov?

Det behøver i virkeligheden ikke at være svært. IKEAs direktør sidder én gang om måneden ved kassen i IKEA for at forstå deres kunders drømme og forstå, hvorfor de køber de produkter, de køber. Kvik Køkkeners marketingafdeling har været en tur rundt i deres butikker og observeret, hvordan deres kunder tager Kvik kataloget og folder sammen i hånden for at bære rundt på det. Det viste sig vigtigt, at kataloget ikke måtte være for tykt, stift og tungt. En observation, der er afgørende for, at kunden tager kataloget med hjem, og hvem ved – måske ender med at købe et Kvik køkken.

Hvis du kan observere dine kunder, er det det bedste. Kig efter detaljer, mønstre og nuancer hos dine kunder i både brugssituationer og i købssituationen i en hverdag fyldt med vaner, behov og ’guilty pleasures’. Du kan også lave interviews med din målgruppe i både grupper og enkeltvis. Men vær kritisk med de mundtlige interviews: Ligesom vi pynter på vores Facebook-profil, profilerer vi også os selv, når vi bliver interviewet. Og hvis dine kunder siger, at prisen på dit produkt er for høj, er det ikke sikkert, at du skal sætte prisen ned. Måske handler det om den oplevede kvalitet, manglende kommunikation, forventninger, indpakningen, leveringen, servicen, fakturaen eller noget helt andet. Start eventuelt med at definere alle dine touch points i mødet mellem dine kunder og dig som virksomhed. Det gør det nemmere at spørge kunderne fra deres synspunkt og ikke dit eget.

Med Small Data som jeres ’datafundament’ er forretningsprocesser og markedsføring ikke baseret på gætværk, men i stedet helt konkrete og lavpraktiske indsigter, såsom at Kviks kunder kan lide at rulle deres katalog sammen og tage det under armen. Søg indsigterne, der kan imødekomme kundernes behov og skabe værdi for jer som virksomhed.

Har du spørgsmål om, hvad Small Data eller indsigter kan gøre for dig og din organisation eller virksomhed, er du velkommen til at give os et kald. Vi kommer også gerne forbi og viser dig, hvilke udfordringer vores arbejde med indsigter har løst for virksomheder og organisationer. Vi går også med glæde på opdagelse i dine kunders adfærd, der med garanti overrasker, men bedst af alt kvalificerer afgørende discipliner i din virksomhed såsom produktion, kommunikation og salg, der sikrer at dit produkt vinder.

Er du interesseret i at læse mere om Small Data, og hvordan du går på jagt efter detaljerne i dine kunders adfærd kan du læse mere på Martin Lindstrøms website her.