Grafisk design billede

Hvilken forskel kan grafisk design gøre?

Grafisk design er en fluffy størrelse. Det er først og fremmest farver, streger, æstetik, funktionalitet, former og stil. Men det er også kommunikation, historiefortælling, brandaktivering, strategi og service – det vil sige noget, der flytter kunder og dermed noget, der kan mærkes på bundlinjen. Og så bliver det konkret for selv den mest talorienterede direktion.

Branchen kæmper dagligt med at skulle retfærdiggøre processen, tiden og pengene brugt på grafisk design. Ikke mindst nu, hvor alle kan købe grafisk design online som en hyldevare og endda for få håndører. Grafisk design bliver da en sminke, en smuk overflade – lidt flødeskum med krymmel på toppen.

Det svarer til at købe jakkesættet på hylden, der findes i mange størrelser. Du kan være heldig, at det passer, men det gør det sjældent. Eller du kan gå ind til skrædderen og få skræddersyet et jakkesæt, der fremhæver dine bedste træk og som får folk til at vende sig om efter dig på gaden. Hvad vil du overlade dit brand til?

Så hvilken forskel kan unikt grafisk design gøre?

For at kunne bedømme, hvorvidt grafisk design er godt eller skidt, er det vigtigt at finde ud af, hvad design overhovedet er for en størrelse.

Design generelt er hos folk ofte associeret med møbeldesign og boligindretning – altså, at design er et ydre greb, der giver udtryk for, hvordan ting ser ud. Men design er mere end det ydre. Design er også funktionalitet, der kan flytte folks brugsvaner.

Formålet med grafisk design, er at få brugeren til at udføre en tiltænkt handling på en måde, der skaber mest mulig værdi for virksomheden. Derfor kan man ikke trække et hvilket som helst design ned over enhver virksomhed, for vi har som bureau til dato ikke mødt én eneste virksomhed eller kundegruppe, der er fuldstændig ens.

Godt design skal både tale ind i virksomhedens og slutbrugerens udfordringer og prioriteter. For virksomheden kan det være udfordringer og prioriteter som f.eks. øget salg af et produkt, nå nye målgrupper eller få en skarpere profil. For slutbrugeren kan det være udfordringer og prioriteter som f.eks. at finde oplysninger og varer på et website eller lige præcis dér, hvor han eller hun i virkeligheden befinder sig, når han eller hun er fristet til at købe.

Så design kan gøre en stor forskel. I vores arbejde oplever vi faktisk, at det kan gøre en verden til forskel. Et godt eksempel er projektet Astmanaut udviklet for Viborg Kommune og Børneafdelingen, Regionshospitalet Viborg. Astmanaut er sat i verden for at skabe tryghed for skolebørn med astma og klæde alle omkring barnet på med viden om astma og behandlingen heraf. Hovedformålet med det visuelle udtryk, der blev udviklet til Astmanaut projektet, var at afvæbne den klassiske opfattelse af, at informationskampagner, der omhandler kroniske sygdomme, altid fremstår meget “kliniske” i deres udtryk, og derfor ofte kan virke distancerende på målgruppen. Samtidigt skulle kampagnematerialet gøre målgruppen trygge i både at bruge materialerne i kampagnen, men også trygge ved enten selv at ha’ astma eller have et barn med astma.

Løsningen lå i at arbejde med farver og fonte, der udstråler glæde og varme, og ved at bruge skønne billeder af ægte familier og børn, hvor af flere selv er berørt af astma. Desuden skabte vi konsekvent i alle layouts en klar prioritering af information og budskaber for at hjælpe målgruppen igennem en større informationsmængde omhandlende et emne, der ofte kan få selv den bedste læstehæst til at falde fra.

Så grafisk design er en særdeles aktiv spiller i at få mennesker til at tage nye informationer til sig, i at knytte bånd med et brand eller et produkt, eller i at få folk til at udføre handlinger og få stærke budskaber frem om en virksomhed. Men grafisk design opfattes ofte subtilt og er et virkemiddel, som mange forbrugere, hvis de bliver spurgt direkte, ikke kan italesætte. Og det er derfor, at det ofte er en ”fluffy størrelse”. Men det rigtige grafiske design kan give både effekt og økonomisk overskud, og så er direktionen lige pludselig helt med på at sætte tid og penge af til at udvikle det helt rigtige grafiske design.

Har du spørgsmål om, hvad design kan gøre for dig og din organisation, er du velkommen til at give os et kald. Vi kommer også gerne forbi og viser dig, hvilke udfordringer design har løst for nogle af vores kunder.

Se cases

  • Projekt til tryghed for børn med astma

    + Læs mere

    Astmanaut
    Astmanaut
  • Varde Kommune - Visuel Identitet

    + Læs mere

    Varde Kommune
    Varde Kommune
  • Tørring Gymnasium - Visuel Identitet & web-site

    + Læs mere

    Tørring Gym
    Tørring Gym
  • Badetøjskampagne for Femilet

    + Læs mere

    Femilet
    Femilet
  • Logo og visuel identitet for norsk babytøjs webshop

    + Læs mere

    Petifant
    Petifant
  • Ny visuel identitet til Clipper Corporate wear

    + Læs mere

    CC55
    CC55
  • Et unikt logodesign og butikskoncept gav et personligt særpræg

    + Læs mere

    Good
    Good