Kunde:

KMD

Case:

Direct marketing

Opgave type:

  • Direct marketing
  • Idé- og konceptudvikling
  • Visuel identitet
  • Kampagne
  • Film
  • Brochurer

Opgaven:  

Kort før årsskiftet 2011/12 tabte KMD Digitaliseringsstyrelsens udbud om at levere digital post og fjernprint løsninger til alle landets kommuner. Det var ellers et område, hvor KMD havde stor erfaring og med Doc2mail en velfungerende løsning. Alligevel blev det altså en konkurrent, der løb af med sejren. Vi blev bedt om at udvikle en kampagne, der kunne medvirke til at fastholde den markedsandel KMD havde, på trods af det tabte udbud.

 

Løsningen:

Som udgangspunkt forventede de fleste, at mange kommuner ville vælge at købe den løsning som Digitaliseringsstyrelsen pegede på. Men der var et par åbninger, som blev en væsentlig del af den strategi og efterfølgende kampagne, der blev sat i gang.

  1. Det produkt, der vandt udbuddet var endnu ikke færdigudviklet og det ville vare minimum 4–6 måneder, før det var klart.
  2. Det var ikke et krav, at kunderne skulle købe det produkt, der havde vundet udbuddet. De var frit stillet til at vælge et andet produkt.

Strategien var, at udnytte den periode, hvor konkurrenten endnu ikke havde et konkret produkt at tilbyde, til at få kommunerne til at øge anvendelsen af KMD´s produkt, Doc2mail – og dermed opbygge så stærke præferencer for produktet, at kunderne reelt set blev hegnet ind. Til formålet blev der nedsat et taskforce team, som var uddannet i Doc2mail og udrustet til at undervise i produktet.

Teamet blev introduceret til kunderne gennem en række Direct Mails, og de skulle på baggrund af disse booke møder hos så mange som muligt, for at give brugerne den fornødne praktiske hjælp til at komme i gang. Salg af nye licenser blev et sekundært mål, da vi ikke regnede med, at vi kunne få nogen til at flytte sig med de markedsvilkår, der var gældende.

Derudover blev udviklet en række materialer i en meget enkelt og simpel stil, som skulle gøre det meget let forståeligt, hvordan medarbejderne kunne være med til at give kommunerne store besparelser ved at bruge Doc2mail. Der blev produceret en lille manual - næsten som en Ikea-brugsvejledning, hvor hver eneste step blev nøje understøttet af en simpel animationsfilm, som også forklarede, hvor let og ligetil, det var at opnå besparelserne og endelige mindede hyldesvipere ved printerne i kommunerne også om besparelsespotentialet.

 

Resultatet:

Der blev opnået nogle helt konkrete og målbare resultater som oversteg selv de vildeste målsætninger hos KMD. 

  • Brugen af Doc2mail hos de eksisterende kunder steg med over 60%.
  • Doc2mail teamet afholdte inspirationsmøder med 46,3% af målgruppen.
  • Det lykkedes at øge markedsandelen fra 41% til 79%. En stigning på hele 92,6%.

Derudover blev kampagnen nomineret til årets bedste Direct Mail kampagne til Post Danmarks Direct Marketingdag 2013 i kategorien business to business.

Jes Ejsing
Kontakt:
Jes Ejsing
CEO / Partner
Overblik
Direct mail
Brochure
Printer
Won Won har delt et produktark med dig.

Vil du vide mere om Direct mail?

Hent produktarket om Direct mail, og få det fulde overblik over:

· Hvad du får
· Hvordan vi gør
· Hvor lang tid det tager
· Hvad det koster

Hent produktark

Har du brug for noget der minder om dette?

Står du overfor en udfordring der minder om den der er løst ovenfor?

Så udfyld formularen og lad os tage et video-møde, hvor vi kan give dig den indledende sparring og de første gode ideer. Det er ganske uforpligtende, helt gratis og tager ikke mere end en halv time.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Jes Ejsing, Direktør

Tusind tak for din henvendelse. Vi vil kontakte dig hurtigst muligt.

Der er desværre sket en fejl, udfyld venligst formularen på ny.

Hov vent! Inden du smutter ...

Få en gratis "Top 3" over indsatser, I kan gøre for at optimere jeres branding. Lad vores erfarne branding-ekspert tage jeres virksomhed under luppen.

Udfyld formularen og vi fremsender rapporten, gratis og uforpligtende.

Tusind tak for din henvendelse. Vi vil kontakte dig hurtigst muligt.

Der er desværre sket en fejl, udfyld venligst formularen på ny.

Indtast venligst dine oplysninger for at fortsætte